Overal in Europa verliest de diesel terrein aan de benzine ten gevolge van Dieselgate. Het toenemende bewustzijn bij de bevolking – niet alleen rond het gesjoemel maar ook rond de schadelijke uitstoot van fijn stof en stikstofoxiden – werpt dus zijn vruchten af. Diesels vertegenwoordigen sinds midden 2017 meer dan 47 procent van de West-Europese automarkt, tegenover 49,8 procent een jaar eerder en meer dan 55 procent in 2012. De winnaars? Voor een deel de hybrides, maar vooral de benzines die sterk terugkeren.
Meer CO2
Ondanks de moderne technologie van benzinemotoren (kleinere cilinderinhoud, drukvoeding, …) stoten ze meer CO2 uit aangezien ze altijd meer verbruiken dan dieselmotoren. De CO2 hangt af van de verbranding, er is dus een directe link. De Britten hebben – voorlopig als enige – enkele berekeningen en tests uitgevoerd. Ze stelden vast dat de gemiddelde CO2-uitstoot van auto’s in het Verenigd Koninkrijk met 0,7 procent gestegen is tussen 2016 en 2017.
+0,8%
De gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe auto’s op de Britse wegen steeg met 0,8 g/km tot 121,3 g/km in het derde kwartaal van 2017 tegenover dezelfde periode in 2016. Dat bemoeilijkt de taak van de constructeurs, die hun gemiddelde uitstoot met 30 procent moeten verminderen tegen 2030 (66 g/km in plaats van 95 g/km). ACEA, de federatie van Europese constructeurs, verwerpt dat doel wegens onrealistisch. Dat bevestigen ook merken zoals BMW of Daimler, die aangeven dat het niet mogelijk is om die doelstellingen te halen zonder diesels.
Verwachtingen voor 2018
Volgens de Britse autoriteiten zal deze trend zich doorzetten in 2018 aangezien de ommekeer in de markt eigenlijk nog maar begonnen is. Tenzij mensen massaal hybride of elektrische auto’s beginnen te kopen, maar dat is weinig waarschijnlijk aangezien het aanbod pas ten vroegste in 2019 verruimt.
De Britten wijzen er ook op dat auto’s met alternatieve aandrijving (hybride, elektrisch of waterstof) een boost van 34,6 procent kregen. Dat is goed, maar ruim onvoldoende want het vertegenwoordigt nog altijd maar 4,7 procent van de inschrijvingen. Het is duidelijk dat de (bijna identieke) situatie overdraagbaar is naar België. De diesel houdt bij ons wel wat beter stand dan in Groot-Brittannië, maar het resultaat verschilt niet veel.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!