Eric Hilgendorf is een professor Rechten aan de universiteit van Würzburg en lid van de ethische commissie van de Duitse regering voor autonoom rijden. Op dit moment doorkruist hij China om conferenties te geven over de wetgeving rond deze technologie. Hij is uitgenodigd om het Duitse systeem uit te leggen aan de Chinese overheid. Hij meent dat de Volksrepubliek zich voor haar wetgeving rond autonome voertuigen zal baseren op de Duitse, zowel voor het burgerlijk wetboek als voor de strafwetgeving, al zou vooral het burgerlijke gedeelte het sterkst naar het model van onze oosterburen worden gevormd.
Duitse industrie op voorsprong
Als China effectief de Duitse regels en normen overneemt, met een paar aanpassingen aan het Chinese strafrecht, dan zou dat de Duitse industrie een enorm voordeel geven. Het zou gemakkelijker worden om Duitse auto’s in te voeren omdat die eenvoudiger aan de Chinese normen zouden kunnen voldoen. Het wettelijk arsenaal houdt ook rekening met eventuele technische defecten en een adequaat juridisch antwoord. Ook daar zouden de Duitse autobouwers een wetgeving tegenkomen die nauw aansluit bij die van hun moederland, wat het werk van hun juridische diensten moet vergemakkelijken.
Wereldwijde inzet
De wetgeving voor autonoom rijden, waar in ons land nog niemand mee bezig is, is van cruciaal belang. De autobouwers en de technologiesector dringen er bij de verschillende landen op aan om wetten te maken die het gebruik van deze technologie op de openbare weg mogelijk maken. Ze hopen uiteraard dat die wetten, technische normen en regels rond verantwoordelijkheid vergelijkbaar zullen zijn voor de verschillende landen. Zo niet wordt het een lastig te ontwarren juridische chaos. Duitsland, dat samen met Japan een voortrekkersrol speelt op dit vlak, zou als inspiratiebron kunnen dienen voor zowel de Europese Unie als voor China. Ook de Verenigde Staten zijn op dit vlak actief. Het recente dodelijke ongeval met een Uber-auto zal ongetwijfeld het gevoel van urgentie versterken voor het creëren van een wetgevend kader rond de verantwoordelijkheden en normen voor autonome voertuigen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!