Wordt Martin Tripp de nagel aan de doodskist van Elon Musk? De voormalige Tesla-werknemer werd deze maand ontslagen uit de Gigafactory in Nevada. Zijn ontslag volgde op een merkwaardige “sabotagezaak”. De 40-jarige man zou volgens de autobouwer een softwarecode hebben gebruikt om vertrouwelijke informatie te stelen en die aan derden door te geven. In een interview met de krant The Washington Post heeft Tripp zijn ex-werkgever van antwoord gediend. Hij ontkent de feiten niet en zou zelfs geprobeerd hebben om andere personeelsleden te overtuigen om mee te doen aan zijn operatie die “verschrikkelijke dingen” moest aantonen die in de fabriek gebeuren. Tripp werpt zichzelf op als een klokkenluider en zegt dat hij niet langer kon zwijgen over wat er bij Tesla aan de hand is.
Klacht van Tesla
Is deze zelfverklaarde titel een wanhopige verdedigingspoging tegenover de beschuldigingen van “grootschalige en onwettelijke sabotage” die Tesla hem voor de voeten werpt? Op dit moment is het moeilijk om dat uit te maken, want in afwachting van een eventueel gerechtelijk vonnis na een klacht die Tesla tegen Tripp heeft neergelegd, is het woord tegen woord. Maar volgens de verhalen van de voormalige werknemer leiden de werkmethodes van de autobouwer tot veel verspilling. Business Insider zou documenten hebben kunnen inkijken waaruit zou blijken dat 40 procent van de grondstoffen die het bedrijf aankoopt om batterijen mee te maken worden weggegooid of herwerkt voor ze naar de Model 3-productielijn in Freemont gaan.
Fake news?
Tripp beschuldigt Tesla er in elk geval van te “liegen tegen zijn investeerders” over de productiecijfers. Bovendien beweert hij dat meer dan duizend batterijen met constructiefouten in sommige auto’s zijn ingebouwd. Dat ontkent het Californische automerk krachtdadig. Volgens de documenten van Business Insider zouden voor elke 2.500 geproduceerde batterijen er 500 moeten worden herwerkt en 500 weggegooid. Tesla-CEO Elon Musk ziet in het nieuws een maneuver van “organisaties die willen dat Tesla kapot gaat”. Nadat het aandeel de voorbije weken fors was gestegen, heeft het na het verschijnen van het interview weer een dipje gekend (- 4 procent).
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!