Laksheid, verstrooidheid, een technisch probleem of een bewuste actie? De onderzoekers van het Japanse ministerie voor Transport zullen moeten onderzoeken waarom Mazda, Suzuki en Yamaha het protocol voor de te nemen maatregelen bij de uitstoottests onder reële rijomstandigheden in Japan niet naar de letter hebben gevolgd. Deze “vervalsing” komt aan het licht nadat eerder reeds andere constructeurs ervoor met de vinger werden gewezen: Mitsubishi, Nissan en Subaru. Volgens de overheidscijfers zou het probleem met protocol JC08 betrekking hebben op 6.401 van 12.819 geleverde voertuigen sinds 2012. Bij Mazda is het probleem veel minder groot: 72 op 1.875 auto’s sinds 2014. Er is op dit moment trouwens nog geen enkel bewijs dat Mazda en Suzuki bewust zouden hebben gesjoemeld. Mazda heeft trouwens al een technische verklaring gegeven voor de 72 gevallen die in de ogen van de overheid niet correct waren.
Probleem bij snelheidstracering
Uit de gegevens kwamen fouten naar boven in het systeem om de snelheid te traceren. In de eerste plaats omdat het systeem niet is geconfigureerd om automatisch de resultaten ongeldig te verklaren wanneer een fout optreedt. En ten tweede omdat de testprocedures het voor elke individuele inspecteur mogelijk maken om de snelheidstracering te bepalen. Mazda bestrijdt daarom elke beschuldiging van bewuste manipulatie of gesjoemel. Toch heeft de constructeur beslist om het systeem aan te passen zodat niet-gevalideerde testresultaten automatisch worden geannuleerd. Verder heeft Mazda het aantal mensen dat de testgegevens nakijkt verhoogd, dus ook die voor de snelheidstracering.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!