Erg lang zal je niet hoeven te wennen aan de nieuwe naam van wijlen de A4 Avant. Als alles volgende plan verloopt, wordt deze A5 namelijk de laatste generatie op fossiele brandstoffen, waardoor deze middenklassebreak vanaf het volgende decennium weer zal opgaan in de volledig elektrische A4 Avant. Net als vroeger is de lengte van de Avant niet verschillend van de vijfdeurs. De carrosserie is nu 6,7 centimeter langer (4,83 meter), wat vooral de wielbasis en de interieurruimte ten goede kwam.
De sterk naar achteren hellende daklijn benadrukt de sportiviteit van de A5 Avant, wat zich ook vertaalt in de kofferruimte, die met maximaal 1.424 liter geen grenzen verlegt. De krachtiger S5 Avant herken je aan zijn opvallende dubbele uitlaatpijpen, maar alle varianten bogen op dezelfde graad van verfijning, zoals de Virtual Cockpit, die zijn overvloed aan beeldschermen aanvult met een head-updisplay en een communicerende lichtstrip onder de voorruit. De aansturing via vijf computers voor optimale rekenkracht maakt van de A5 een soort iPhone in breakvorm, inclusief achterlichten die waarschuwingsboodschappen kunnen tonen.Voorlopig zijn enkel de diesels en de S5 geëlektrificeerd, maar zo mild is de mildhybride hulp niet, want puur elektrische kilometers zijn wel degelijk mogelijk. De verwachte plug-inversies zullen zelfs meer dan 100 kilometer ver op stroom geraken.
Uiterlijk zijn de roots makkelijk traceerbaar maar de moderne assistentiesystemen voor zowel het rijden als het entertainment katapulteren deze A5 mijlenver weg van de A4. En dan zwijgen we nog over de geboden luxe, afwerking en optiemogelijkheden.