De vervanger van de A4 neemt de naam van de vroegere coupéversie over, omdat de even getallen voortaan voorbehouden blijven aan de elektrische Audi’s. Verkrijgbaar als berline of break staat de A5 alleen met verbrandingsmotoren in de configurator waaronder mildhybrides op 48 volt (MHEV Plus), in de loop van 2025 volgen ook plug-inhybrides.
Deze elegant gelijnde vijfdeurs verwelkomt het Premium Platform Combustion (PPC), dat naast een langere (+67 millimeter) en bredere (+13 millimerer) auto vooral een boost in technologie en luxe meebrengt. Het alles-is-mogelijk-MMI Panorama-display vormt het hart van het interieur, met een gebogen touchscreen en een Virtual Cockpit van 11,9 duim. Een optioneel display voor de passagier maakt het schermenfeest compleet. Een vooruitstrevende blijk van hightech zijn de oleds met communicatiefunctie in de achterlichten. Ze kunnen in een noodgeval zelfs een gevarendriehoek uitbeelden. Het arsenaal aan rijhulpassistenten is optioneel ook compatibel met clouddata, om verkeersbordherkenning en omringend verkeer met een hogere precisie te detecteren.
De instapmotor is een 2.0 TFSI met 150 of 204 pk, terwijl verder een 2.0 TDI (204 pk) en een S5 (3.0 V6 TFSI van 367 pk) beschikbaar zijn. De S5 biedt standaard vierwielaandrijving en een sportdifferentieel, voor optimale prestaties. Het vier keer zo krachtig geworden MHEV Plus laat pozen van emissievrij rijden toe en oefent een tastbare invloed op het verbruik uit.
De A5 zet meer dan ooit in op comfortabele luxe in het interieur en levert, geholpen door een techfest, een indrukwekkende beleving af – op het randje van overkill. Buiten die lastige naam tekenen alle ingrediënten van een succesrecept present.