Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Dit is de tweede generatie van BMW’s ‘eenvolumer’, met een fijnere lijn om minder weg te hebben van een monovolume, een koetswerktype dat tegenwoordig niet meer in de mode is. Ook het interieur is omgetoverd. Op het dashboard prijken twee grote schermen (niet langer bediend met de iDrive-draaiknop, maar uitsluitend door aanraking, met de nodige vingerafdrukken als gevolg), evenals een stijlvolle zwevende console tussen de voorste passagiers. Maar dé troef van deze BMW blijft zijn moduleerbaarheid, met een achterbank die naast neerklapbaar ook verschuifbaar kan zijn – behalve in de hybrideversies – als je er tenminste voor bijbetaald. De kofferruimte werd niet groter, maar blijft interessant voor deze voertuigklasse (470 liter, of 405 voor de hybrides). De lange versie met zeven zitplaatsen (Gran Tourer) staat voor deze nieuwe generatie niet meer op het programma.
Alle motoren, zowel de benzines (122 tot 218 pk) als de diesels (150 en 211 pk), zijn standaard gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Er zijn ook twee plug-inhybrides (245 en 326 pk), waarvan de batterij van 14,9 kWh netto officieel tot 80 kilometer elektrisch rijbereik biedt. Onderweg ontpopt deze 2-Reeks Active Tourer zich als een echte BMW: de koetswerkbewegingen worden goed onder controle gehouden, maar altijd geleidelijk, dus zonder de inzittenden dooreen te schudden. Een goed compromis tussen rijcomfort en wegligging. Een goed punt ook voor de demping van zowel motor- als stroomlijngeluiden.
Deze gezinsauto wist ons te verleiden, niet alleen met zijn typische BMW-karakter, maar ook met zijn rijcomfort, binnenruimte en stille werking. Het interieur oogt verzorgd en stijlvol, hoewel de meeste uitrusting optioneel is, zoals gewoonlijk bij BMW. Beide hybridevarianten zijn fiscaal interessant in een bedrijfscontext.