Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Naast de diesel- en de plug-inhybrideversies bestaat er van de nieuwste 7-Reeks ook deze volledig elektrische variant. Esthetisch gezien is er haast geen verschil en het interieur is net zo chic als dat van de reguliere 7-Reeks, met als enige onderscheid een twee- in plaats van driespakig stuurwiel. Voor het overige zijn het comfort en het raffinement identiek, met ook hier een optioneel reuzenscherm dat uit de dakhemel valt om de achterpassagiers onder te dompelen in een heuse bioscoopsfeer.
De i7 xDrive60 wordt aangedreven door twee elektromotoren, die 544 pk en 745 Nm naar de vier wielen sturen. In 2023 werd het gamma uitgebreid met een M70 xDrive, met 660 pk en maar liefst 1.000 Nm, en met de achterwielaangedreven ‘instapversie’ eDrive50, die nog altijd goed is voor 455 pk en 650 Nm. De batterij van 101 kWh netto verleent de i7 xDrive60 een theoretisch rijbereik tot 625 kilometer, maar reken in reële omstandigheden op iets minder dan 500 kilometer. De batterij laadt op met een wisselstroomvermogen (AC) van 11 kW en tot 195 kW bij gelijkstroom (DC). Dit imposante en zware pack vreet aan de bagageruimte (met 40 liter minder dan in de dieselversie en 25 minder dan in de benzinehybrides) en maakt het rijgedrag wat plomper. Ondanks de (standaard) achterwielsturing en (optionele) actieve rolcontrole is dit 2,7 ton zware elektrische bakbeest minder dynamisch dan de 7-Reeks in benzinehybride of dieselversie, die respectievelijk 260 en 460 kg lichter zijn.
Hoewel hij wat bagageruimte en een beetje dynamiek moet prijsgeven ten opzichte van de klassieke 7-Reeks, is deze BEV het summum van hoogwaardige elektrische mobiliteit. Maar de prijs is al even hoogwaardig, vooral met de opties.