Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Zijn robuuste vormen verhullen het, maar deze elektrische Explorer is een Ford-doorslagje van de Volkswagen ID.4 en kind van een industrieel verstandshuwelijk. Toch gaat de Explorer EV op veel vlakken zijn eigen weg, zoals in het interieur, waar de standaardstoelen meer zijdelingse steun geven, en een beweegbare scherm in portretmodus zelfs dienstdoet als kluisdeur voor een achterliggend opbergvak. In de Mega-Consolebox tussen de voorstoelen kun je een laptop kwijt. Allemaal handig, maar het verhult niet dat met een koffer van 450 liter de ID.4 wel in het voordeel is (543 liter).
De aandrijving vormt evenmin een spiegelbeeld. De batterijpacks van 52 en 77 kWh zijn gelijk, maar met 125 en 210 kW liggen de vermogens respectievelijk lager en hoger. De topversie Extended Range AWD biedt dan weer evenveel kracht als de ID.4 GTX (250 kW), maar vertrekt van VW’s grotere batterij van 79 kWh van recentere stempel. Als je uitgaat van de meest gunstige WLTP-cijfers (met basisuitrusting) dan raakt de 77 kWh-versie ietsje verder dan 600 kilometer. In de praktijk hou je beter rekening met een vlotte 400 kilometer. Met een rijke standaarduitrusting, slechts twee uitrustingsniveaus en een handvol packs is de Explorer in een zucht geconfigureerd. – jammer dat de levertermijn maar liefst 24 weken bedraagt. Hoewel hij niet zo speels reageert als de Focus, is zijn rijgedrag toch plezierig en voorspelbaar, met een precies en direct stuurgevoel.
De Explorer is niet echt een gamechanger, vanwege zijn verwantschap met de veel eerder gelanceerde VW ID.4. Dankzij interieurvondsten, een goed gespreid aanbod en een eigen stijl weet hij het toch relevant te houden.