Voor zijn zestigste verjaardag heeft Ford zijn iconische Mustang met een nieuwe generatie bedacht. Nummer zeven bouwt weliswaar verder op de pijlers van generatie zes, maar elk koetswerkpaneel is nieuw, net als de dreigend kijkende leds van de koplampen. De afmetingen bleven grotendeels gelijk, er is naast de Fastback weer een cabrioversie. Het interieur kreeg twee grote schermen met vooral bijzonder indrukwekkende grafische displays.
De Mustang is dan wel een veteraan onder de sportwagens, met de komst van over-the-air-updates, personaliseerbare instrumenten (waaronder de klassieke stijl met ‘verchroomde’ rand) en een app waarmee je de motor via de smartphone op afstand in de toeren kunt jagen, dingt Ford naar een jonger publiek. Die motor vormt natuurlijk het hart van de beleving. En ook al heeft de V8 welgeteld wat paarden op rust moeten sturen (446 pk) door de strengere Europese emissienormen, het blijft een genoegen om hem aan te vuren. Dat kan via een manuele zesbak of een tientrapsautomaat. De 2.3 EcoBoost-viercilinder is niet langer, wel kun je nog upgraden naar de uitvoering Dark Horse, die exact 7 pk, kolenzwarte accenten (ook verkrijgbaar als apart pack) en een genadelozere afstelling van de gestuurde demping MagneRide (optioneel) toevoegt. Nergens anders vind je dit soort kicks en rijgenoegens voor zo’n budget, inclusief driftmodus.
Elke regel heeft zijn uitzondering. Binnen Fords strategie, die zich concentreert op elektrisch rijden en SUV’s, is dat deze wild dravende Mustang. Niet alleen door de veranderende tijdgeest, maar ook door de genenverbetering wordt zijn ouderwetse rijplezier alleen maar begeerlijker.