Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Elke zeven jaar rijdt Porsche een nieuwe Panamera de showroom binnen en in 2024 was het tijd voor generatie drie. Hoewel visuele verwarring met zijn voorganger niet uit te sluiten is, schuilt onderhuids aanzienlijk verfijnde techniek. De cockpit modelleert zich naar die van de Taycan, met drie schermen, waaronder eentje voor de passagier. Mooi, maar het ruikt een beetje naar overdaad, omdat ook een head-updisplay tot de mogelijkheden behoort.
Naast het aanpassen van de 2.9-V6 aan de Euro 7-normen (Panamera en Panamera 4), zit de vooruitgang vooral in een grotere batterij voor de plug-inhybride varianten, die nu 25,9 kWh aan stroom kan opslaan, goed voor emissievrije ritten tot 95 kilometer. Er zijn maar liefst vier stekkermodellen (E-Hybrid) in totaal. Ook de topversie, de Turbo S E-Hybrid, heeft een laadpoort en rijft met een piekvermogen van 728 pk de titel van krachtigste Panamera ooit binnen. Voor klassieke genoegens is er de GTS met een pure V8 van 500 pk. Liefhebbers van de elegante break Sport Turismo zijn eraan voor de moeite, wel biedt Porsche nog een Executive-variant aan met een 15 centimeter langere wielbasis.
Rijtechnisch pakken de stekkerhybrides uit met de optionele Active Ride-ophanging, die via één pompeenheid per wiel de in- en uitgaande demperbeweging magistraal precies kan aanpassen. Of hoe Porsche zichzelf weer overtreft. Dat telt ook voor het rijgedrag: soeverein, gecontroleerd, getalenteerd en in volle harmonie met de aandrijving is het boven alle kritiek verheven.
De derde generatie van de Panamera ziet eruit als een facelift, maar de fijnslijperij in alle hoeken en kantjes hebben een superieure sedan gebaard. Jammer dat de break het niet meer mag meemaken.