Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Kadjar kwam in 2015 het Renault-gamma vervolledigen en onderging begin 2019 een kleine update, maar zijn laatste uur heeft geslagen: de opvolger wordt in 2022 verwacht. Dit model is in feite een technische kloon van de (vorige) Nissan Qashqai, maar niettemin zijn de designers bij het Franse merk erin geslaagd de Kadjar een duidelijk eigen look te geven. Het dashboard oogt daarentegen wat somber en er blijven nog te veel harde kunststoffen. Opvallend: het R-Link 2-multimediasysteem laat zich hier bedienen met een horizontaal aanraakscherm van 7 duim – de grote verticale ‘tablet’ uit andere Renaults paste niet in het Qashqai-dashboard. De voorstoelen bieden een prima zitcomfort, en dat geldt ook voor de achterbank. Ruimte is daar genoeg, maar van een verschuifbare achterbank is geen sprake. Op zich geen ramp, want de koffer (met verstelbare laadvloer) heeft sowieso al een aardig volume.
Aan het stuur valt naast de goede geluiddemping ook het verzorgde compromis tussen comfort en wegligging op. De Kadjar houdt rolneigingen in bochten netjes in bedwang en verteert ook een gespierde rijstijl zonder morren. Er staat wel nog maar één motor in de catalogus: de kleine, maar dappere 1.3-turbo met 140 pk of 160 pk. De krachtigste van de twee beschikt altijd over de gerobotiseerde EDC-zevenbak met dubbele koppeling die optioneel is op de versie met 140 pk.
De Kadjar neemt de beproefde basis van de (vorige) Nissan Qashqai over, maar voegt aan de kwaliteiten van zijn Japanse donor nog een kleine stilistische touch en een toefje frivoliteit toe. Al bij al is dit een homogeen aanbod, maar met de aflossing in het verschiet is het gamma gedecimeerd.