Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Swift, die alleen als vijfdeurs bestaat, debuteerde in 2017 en kreeg in 2020 een facelift. Deze Japanner is opmerkelijk licht – de basisversie weegt nog geen ton – en met zijn 3,84 meter vrij compact en wendbaar. Binnenin is hij door zijn lange wielbasis niettemin verrassend ruim. Het dashboard mist wel wat kleur en frivoliteit en de vele harde kunststoffen geven een goedkope indruk. De koffer heeft een voor dit segment aanvaardbaar formaat, maar kampt met een vrij hoge laaddrempel. Bovendien kan enkel de leuning van de achterbank worden neergeklapt; de zitting is vast.
De Swift pakt uit met een snedig rijgedrag en de ophanging voelt strak aan, wat garant staat voor flink wat rijplezier. Wel toont het onderstel zijn beperkingen op hobbelige wegen, waar de auto de neiging heeft om te gaan stuiteren. Daarnaast zijn rij- en rolgeluiden goed hoorbaar en ook de motoren laten hun aanwezigheid duidelijk blijken. De gewone Swift is er enkel nog als atmosferische 1.2-viercilinder met 83 pk, met manuele vijfbak of met CVT. De handgeschakelde versie is ook leverbaar als 4x4. Daarboven rekent de Sport op een drukgevoede 1,4-liter van 129 pk. Beide krachtbronnen kregen er wel een mildhybride ondersteuning bij, die voor meer koppel onderin zorgt en tegelijk het verbruik tempert.
Ondanks zijn compacte buitenafmetingen slaagt de Suzuki Swift erin om een ruim interieur aan te bieden. Ook met zijn rijgedrag weet hij te bekoren, en in de stad blijft hij de kampioen van de wendbaarheid. Het interieur verdient echter een betere en frivolere aankleding.