Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De nieuwe kleine sportcoupé van Toyota heet nu GR86 in plaats van GT86. Maar de geest van een lichte, efficiënte, bezielende en tegelijk niet al te krachtige 2+2-coupé blijft behouden. Deze nieuwe generatie blijft trouw aan achterwielaandrijving en aan de atmosferische boxermotor van Subaru-makelij – het model deelt zijn technische basis nog steeds met de BRZ, die niet meer in Europa wordt ingevoerd. Dit turboloze blok, dat werd vergroot tot 2,4 liter, levert 234 pk. Zijn koppel werd aanzienlijk verhoogd (tot 250 Nm) om bij middelhoge toerentallen meer souplesse te bieden, terwijl het nog steeds vrolijk zingend doorstoomt tot 7.500 o/m. De ontwikkelaars hebben ook de koetswerkstructuur flink stijver gemaakt.
Resultaat: een precies maar leuk rijgedrag, dankzij een speels onderstel, goed geholpen door een mechanisch sperdifferentieel. Een geweldige garantie voor oldskool rijplezier. De sensaties zijn al bij lage snelheden voelbaar dankzij de nauwkeurige en gevoelige bedieningsorganen (stuurinrichting, handgeschakelde versnellingsbak). Genoeg om het sombere en wat ‘plastiekerige’ interieur, de ‘symbolische’ achterste plaatsen en het ontbreken van een geïntegreerd navigatiesysteem te doen vergeten. Ondanks de afwezigheid van een stop-startsysteem (dat welkom zou zijn geweest om het brandstofverbruik in de stad te verminderen) is deze GR86 nooit te gulzig dankzij zijn beperkte gewicht (spatborden, dak en motorkap zijn voortaan van aluminium). En waarschijnlijk zul je met deze auto ook maar zelden in de stad rondrijden...
Missie volbracht: de GR86 is de waardige opvolger van de GT86 dankzij zijn onklopbare verhouding prijs-rijplezier. Deze Toyota zou ook een investering kunnen zijn, want dit speeltje zal slechts tot 2024 in Europa verkocht worden. Dus, liefhebbers, haast u, voordat deze amusante coupé aan uw neus voorbijraast...