De derde generatie van de Tiguan werd in de herfst van 2023 voorgesteld. De basisfilosofie achter het model bleef grotendeels ongewijzigd, zoals blijkt uit de algemene proporties en de haast identieke buitenafmetingen, maar de nu 4,54 meter lange compacte SUV uit Wolfsburg mat zich rondere koetswerkvormen aan. Met als blikvanger allicht de ledstrip die de LED Plus- of IQ.Light-koplampen met elkaar verbindt. Het interieur trekt de kaart van de digitalisering, met een centraal touchscreen dat tot 15 duim groot kan zijn. De hele omgeving is die van de Passat… waarmee de Tiguan ook qua laadvolume kan wedijveren, want hij kan tot maar liefst 652 liter onder zijn bagagescherm kwijt. De achterbank is ruim genoeg voor twee of zelfs drie volwassenen.
Verwacht geen elektrische aandrijving voor de Tiguan; daarvoor heeft VW zijn ID.-familie. Wel zijn er twee plug-inhybride varianten (204 of 272 pk) die dankzij een grote batterij (19,7 kWh) officieel tot 100 kilometer elektrisch kunnen rijden. Verder telt het gamma twee mildhybride benzines (1.5 eTSI met 130 of 150 pk), een 2.0 TSI met 265 pk en ten slotte twee varianten van de 2.0 TDI (150 en 193 pk). Enkel de krachtigste motoren hebben vierwielaandrijving. Het weggedrag is zoals we dat van Volkswagen gewend zijn: keurig en netjes, maar zonder uitspattingen. Een gestuurde ophanging is optioneel, al dan niet in combinatie met het verlaagde sportonderstel.
De derde generatie van de Volkswagen Tiguan werd een stuk moderner en luxueuzer, maar bleef tegelijk toch ook vooral trouw aan zichzelf. Aan de opwaardering van zijn interieur hangt wel een stevig prijskaartje, waaruit de premiumambities spreken die ze in Wolfburg koesteren.