Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De tweede generatie van de Tiguan dateert uit 2016 en kreeg in het najaar van 2020 een facelift. Binnenin genieten vijf inzittenden – voor zeven zitplaatsen moet je bij de langere Tiguan Allspace zijn – uitzonderlijk veel ruimte voor dit segment, en ook de moduleerbaarheid is verzorgd. Zo kun je de Tiguan bestellen met een verschuifbare achterbank. Maar zelfs met de achterbank helemaal naar achteren geschoven blijft het laadvolume riant. Voorin ademt het dashboard kwaliteit uit, maar zoals wel vaker bij VW is elke notie van originaliteit of frivoliteit ver te zoeken. Daaraan kun je gedeeltelijk een mouw passen door te kiezen voor het volledig digitale instrumentenbord.
Het motorpalet is erg uitgebreid, en omvat naast klassieke benzines en diesels ook een sportieve R-versie (met de 2.0 TSI van 320 pk uit de gelijknamige Golf) én een fiscaal aantrekkelijke plug-inhybride (1.4 eHybrid, 245 pk). Welke versie je ook kiest, de ophanging van de Tiguan voelt altijd stevig aan, zonder dat het oncomfortabel wordt. En zeker in de versies met vierwielaandrijving kan de Tiguan prat gaan op een erg degelijk weggedrag. Maar hoe efficiënt het ook allemaal is, aan het stuur blijven de sensaties uit. Alles blijft geruststellend en veilig, ook al dankzij de vele rijhulpsystemen.
Dat de Tiguan een van de referenties in dit segment is, is niet verwonderlijk, want eigenlijk kun je hem geen echte tekortkomingen aanwrijven. Uiteindelijk knaagt er maar één ding: zijn hoge prijs, die dan ook nog eens snel oploopt als je wat in de optielijst gaat snuisteren.