Het is hier niet de bedoeling om alle elektrische auto’s van voor 2010 te beginnen opsommen, maar wel om enkele pioniers aan te wijzen van deze beweging, die hun stempel hebben gedrukt.
Pieper in 1897
Net voor de Lohner-Porsche waren er de elektrische vierwielers van Pieper. Dit Luikse bedrijf ging zelfs nog verder. In 1899 werd de Pieper Petroleo uitgerust met een benzinemotor, een ééncilinder van De Dion Bouton van 3 tot 3,5 pk, die de rol speelde van generator. Ja, hybridisatie is ook een beetje Belgisch. De volledig elektrische versie van de ‘Petroleo’ bood 80 km autonomie, overwegend voldoende voor die tijd, waarin mobiliteit heel anders was.
La Jamais Contente in 1899
De Belg Camille Jenatzy heeft voor altijd de geschiedenis van de automobiel getekend met ‘La Jamais Contente’. Deze elektrische wagen was de eerste auto die de 100 km/u bereikte én overschreed. Zijn record ligt op 105,85 km/u met zijn twee motoren die 68 pk leverden om een sigaar op wielen van 1.450 kilo voort te stuwen. De auto was gevuld met 100 Fulmen-accu’s van 2 V.
GM EV1 in 1996
De elektrische aandrijving heeft zowat de hele 20ste eeuw in de achtergrond doorgebracht voor nichemarkten zoals stadstaxi’s of voertuigen voor industriële toepassingen. Tot in 1996! General Motors bood op dat moment de EV1 aan via leasing in de Verenigde Staten. Deze tweezitter met een aluminium chassis had een elektromotor van 139 pk en 149 Nm. De gebruikers leken opgetogen. En toch stopt GM plots met het programma… zonder een overtuigend antwoord te geven voor de motivatie voor de stopzetting van dit pioniersproject.
Tesla Roadster in 2008
Donderslag bij heldere hemel in de autowereld: een elektrische sportwagen die ook leuk is om te rijden. Dat is het effect dat de Tesla Roadster had. Hij was gebouwd op de basis van een Lotus Elise en kreeg een elektromotor van 280 pk om van 0 tot 100 km/u te sprinten in 3,9 s! Hij innoveerde ook met het gebruik van een lithium-ionbatterij. De Roadster lanceerde het merk Tesla, dat later nog sterker deed met de Model S die in 2012 op de markt wordt gebracht. Deze topberline bood een toendertijd ongehoorde autonomie: meer dan 400 km. En hij kon heel snel opladen via een netwerk dat door de constructeur was opgezet.
Nissan Leaf in 2010
De Nissan Leaf is een kantelpunt in dit verhaal. Het was de eerste ‘echte’ elektrische berline van een grote constructeur voor een familiaal publiek. De Japanner was een commercieel succes in Noorwegen, ook dankzij de lokale belastingregeling, en beschikte over een motor van 109 pk en 280 Nm. Daarmee kon de Leaf tot 144 km/u rijden. De autonomie van de allereerste versie was nog vrij beperkt: 160 km. Een update in 2013 doet dat toenemen tot 200 km. De tweede generatie in 2018 was meer volwassen, krachtiger en gaf hem minstens 300 km autonomie.
Wil u alles weten over elektrische auto’s en andere groene aandrijflijnen?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!