Biedt Tesla zijn modellen binnenkort aan met een CCS-ingang (voor Combined Charging System)? In Europa probeert die snellaadstandaard de norm te worden. Verschillende modellen zijn er al compatibel mee, zoals de BMW i3, de Hyundai Ioniq, de Opel Ampera-e en de Volkswagen e-Golf. En Porsche zou volgen. Dat zou Tesla ertoe aan kunnen zetten om een CCS-compatibele ingang te ontwikkelen voor zijn Europese modellen. Temeer omdat langs Europese snelwegen stilaan projecten opduiken rond corridors met snellaadpalen.
Chinees voorbeeld
In maart 2016 werd Tesla in elk geval lid van het consortium CharIN EV, dat de CCS-standaard beheert. Dat bewijst dat het geïnteresseerd is in deze publieke snellaadoplossing met geïntegreerde kabel. Daarmee zou het merk zijn investeringen in Superchargers kunnen beperken en zijn klanten meer flexibiliteit kunnen bieden. Temeer omdat de CCS-standaard ook in de Verenigde Staten zou kunnen oprukken. In China heeft de constructeur die stap onlangs gezet door een extra laadingang te voorzien die past op de Chinese GB/T-standaard. Het biedt daar een Dual Charge-systeem aan waarmee de auto zowel kan worden aangesloten op zijn eigen Superchargers als op de GB/T-laadpalen. In Japan wordt vooral de CHAdeMO-standaard gebruikt, waar ook de Nissan Leaf voor kiest. Tesla biedt zijn klanten trouwens al langer als accessoire een adapter aan waarmee je aan een CHAdeMO-paal kan laden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!