Brussel, Madrid en Parijs zijn boos en leggen een klacht neer tegen de Europese regelgeving die beperkingen oplegt aan de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Door Dieselgate zijn landen verplicht om de WLTP-procedure te gebruiken en om de reële verbruiks- en uitstoottesten volgens de RDE-norm uit te voeren bij het berekenen van de normuitstoot van auto’s. Daardoor werd het echter moeilijk voor autoconstructeurs om de norm van 80 mg/km te halen die in 2007 is bepaald. In die mate dat de Europese Commissie toelaat dat deze norm met liefst 110 procent mag worden overschreden, dus 168 mg/km. In 2020 daalt deze tolerantie met 50 procent (120 mg/km). De steden willen in feite de Commissie dwingen om de norm van 80 mg/km letterlijk na te leven.
Bevoegdheden
In theorie ligt het toezicht op de naleving van de testprocedures bij de lidstaten. De Commissie is daarom van mening dat de steden geen klacht kunnen neerleggen aangezien dit buiten hun bevoegdheid valt. Die steden antwoorden echter dat zijn verplicht zijn om de luchtkwaliteit te garanderen en dus om de uitstootnormen te laten naleven. De ruime toleranties die de autosector heeft gekregen, weerhoudt de steden ervan om hun doelstellingen te halen. En daardoor lopen zij het risico op sancties van… Europa. We zitten dus met een paradox: Europa is bijzonder vriendelijk voor de autobouwers en straft vervolgens op zeer autoritaire wijze de steden en lidstaten voor hun luchtvervuiling, die voor een deel te wijten is aan de automobiel.
Europees gerecht luisterbereid
De steden lijken in elk geval gehoor te krijgen bij de Europese justitie. De Rechtbank van de Europese Unie stemt ermee in om vandaag donderdagochtend te luisteren naar de argumenten van de steden in aanwezigheid van de burgemeester van Brussel (Philippe Close), van Parijs (Anne Hidalgo) en van een vertegenwoordiger van het Madrileense stadsbestuur. Dat is op zich al een overwinning voor de steden. Nu moeten de rechters echter gaan bepalen of de Commissie inderdaad een “overduidelijk illegale” wetgeving heeft ingevoerd, zoals Brussel, Madrid en Parijs het noemen. Zij zeggen dat Europa een “toestemming om te vervuilen” heeft ingevoerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!