Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Juridisch / Brussel, Parijs en Madrid tegen de “toestemming om te vervuilen”

Geschreven door Olivier Duquesne op 17-05-2018

De steden Brussel, Madrid en Parijs hebben bij de Europese Commissie een klacht neergelegd tegen wat zij een “toestemming om te vervuilen” noemen. De drie hoofdsteden verwijten Europa te flexibel te zijn voor NOx-vervuiling.

Brussel, Madrid en Parijs zijn boos en leggen een klacht neer tegen de Europese regelgeving die beperkingen oplegt aan de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Door Dieselgate zijn landen verplicht om de WLTP-procedure te gebruiken en om de reële verbruiks- en uitstoottesten volgens de RDE-norm uit te voeren bij het berekenen van de normuitstoot van auto’s. Daardoor werd het echter moeilijk voor autoconstructeurs om de norm van 80 mg/km te halen die in 2007 is bepaald. In die mate dat de Europese Commissie toelaat dat deze norm met liefst 110 procent mag worden overschreden, dus 168 mg/km. In 2020 daalt deze tolerantie met 50 procent (120 mg/km). De steden willen in feite de Commissie dwingen om de norm van 80 mg/km letterlijk na te leven.

Bevoegdheden

In theorie ligt het toezicht op de naleving van de testprocedures bij de lidstaten. De Commissie is daarom van mening dat de steden geen klacht kunnen neerleggen aangezien dit buiten hun bevoegdheid valt. Die steden antwoorden echter dat zijn verplicht zijn om de luchtkwaliteit te garanderen en dus om de uitstootnormen te laten naleven. De ruime toleranties die de autosector heeft gekregen, weerhoudt de steden ervan om hun doelstellingen te halen. En daardoor lopen zij het risico op sancties van… Europa. We zitten dus met een paradox: Europa is bijzonder vriendelijk voor de autobouwers en straft vervolgens op zeer autoritaire wijze de steden en lidstaten voor hun luchtvervuiling, die voor een deel te wijten is aan de automobiel.

Europees gerecht luisterbereid

De steden lijken in elk geval gehoor te krijgen bij de Europese justitie. De Rechtbank van de Europese Unie stemt ermee in om vandaag donderdagochtend te luisteren naar de argumenten van de steden in aanwezigheid van de burgemeester van Brussel (Philippe Close), van Parijs (Anne Hidalgo) en van een vertegenwoordiger van het Madrileense stadsbestuur. Dat is op zich al een overwinning voor de steden. Nu moeten de rechters echter gaan bepalen of de Commissie inderdaad een “overduidelijk illegale” wetgeving heeft ingevoerd, zoals Brussel, Madrid en Parijs het noemen. Zij zeggen dat Europa een “toestemming om te vervuilen” heeft ingevoerd.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten