Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Afgezien van de mythische coupé M1 uit de beginjaren is dit de eerste ‘M’ die niet is afgeleid van een ‘gewoon’ model uit de BMW-catalogus. Het meest exclusieve M-model is dus voortaan een SUV. Een groot bakbeest, 5,11 meter lang en 2 meter breed, met een gewicht van 2,7 ton! Ondanks zijn buitenafmetingen biedt hij slechts plaats aan vijf inzittenden, maar die worden goed verwend, met de modernste comfortvoorzieningen. De gestuurde luchtvering staat garant voor een goed comfortniveau, terwijl het actieve antirolsysteem het koetswerk goed vlak houdt wanneer het tempo wordt opgedreven.
En dat kan snel, dankzij een plug-inhybride aandrijflijn die een 4.4-V8 met 489 pk koppelt aan een elektromotor met 197 pk, om samen een totaalvermogen van 653 pk en een koppel van 800 Nm te ontwikkelen. Genoeg om in 4,3 seconden van 0 naar 100 km/u te accelereren. En om deze grote auto wendbaarder te maken werd naast vierwielaandrijving ook achterwielsturing voorzien. Dankzij zijn 25,7 kWh-batterij heeft de XM in theorie ook een elektrisch rijbereik tot 82 kilometer en stoot hij officieel slechts 33 g CO2/km uit. Naast de oorspronkelijke versie met 653 pk is er ondertussen de nog straffere Label Red-variant, met 748 pk en 1.000 Nm! Dat maakt deze plug-inhybride SUV de krachtigste productie-BMW aller tijden... Aan de andere kant werd het gamma uitgebreid met de instapversie 50e, die het houdt bij zes cilinders en ‘slechts’ 480 pk en 700 Nm.
Tijden veranderen: het krachtigste model ooit van het merk met het propellerlogo is deze SUV met een hybride hart. De rijdende vitrine van BMW’s dynamische expertise staat dus voortaan op hoge poten. Is dat niet een beetje tegennatuurlijk? Eén ding is echter zeker: de XM is behoorlijk duur.