Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Een elektrische Lotus, en een SUV dan nog: oprichter Colin Chapman draait zich om in zijn graf... Met diens aloude adagium ‘add lightness’ heeft de meer dan 5 meter lange en 2,5 ton zware Eletre in elk geval niet veel meer te maken. Anderzijds moeten we toegeven dat nooit eerder een Lotus zoveel aandacht had voor de achterste inzittenden en de koffer. In plaats van een driezitsachterbank kun je trouwens ook opteren voor twee afzonderlijke stoelen op de tweede rij. Achter het stuur trekt het grote centrale scherm van 15,3 duim de aandacht. Het vormt een tandem met het digitale instrumentenpaneel en het head-updisplay met augmented reality. De afwerkingskwaliteit is uitstekend.
De Eletre bestaat in twee motorvarianten en drie uitrustingsniveaus. De basisversie en de S hebben twee identieke krachtbronnen, één op de vooras en één op de achteras, die samen 603 pk en 710 Nm produceren. De Eletre R heeft achteraan een krachtigere motor en ontwikkelt zo 905 pk en 985 Nm – genoeg om deze kolos in minder dan 3 seconden naar 100 te stuwen. De batterij is altijd 112 kWh groot (bruto) en kan op gelijkstroom laadvermogens tot 350 kW aan. Voor de basisversie claimt Lotus een rijbereik tot 600 kilometer, maar daarvoor moet je wel de nodige zelfdiscipline aan de dag leggen. Geen evidentie, gezien het potentieel dat in zijn onderstel schuilt.
Fans van het ‘oude’ Lotus zullen steigeren bij de idee van een grote en zware elektrische SUV, maar dat zal de Britten worst wezen: zij kunnen met deze Eletre een nieuw, breder én kapitaalkrachtig publiek aanspreken. Bovendien, wie zijn principes opzijzet, ontdekt hier een ruime SUV die nog altijd zin geeft om te rijden. Is dat niet het voornaamste?