Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Peugeot mengt verschillende genres door elkaar met deze nieuwe 408, een ‘berline-coupé-cross-over’ die is afgeleid van de 308, waarvan hij ook het dashboard en het stijlvolle interieurmeubilair overneemt. Het model is echter verhoogd en de langere wielbasis biedt veel meer ruimte voor de achterpassagiers. Dat komt omdat de 408 ook in China wordt verkocht, waar beenruimte achterin een prioriteit is. De toegang tot de bagageruimte wordt vergemakkelijkt door de grote achterklep. De hybrideversies verliezen echter 65 liter aan laadvolume door de grote accu onder de vloer.
Onder de motorkap geen diesel, maar een benzinemotor (1.2 turbo met 130 pk) en twee plug-inhybride aandrijfgehelen (180 of 225 pk), die een drukgevoede 1.6 op benzine combineren met een elektromotor. Hun 12,4 kWh-batterij biedt in theorie een volledig elektrisch rijbereik van 63 kilometer (tot 135 km/u). Tegen eind 2023 wordt ook een volledig elektrische versie verwacht. Tijdens het rijden is het ophangingscomfort een uitgesproken kwaliteit, evenals de controle van rolbewegingen in bochten. Maar het stuur is weinig communicatief en de automatische versnellingsbak wordt niet graag gebruuskeerd, zeker niet in de hybrideversies.
Het is duidelijk dat de 408 zich onderscheidt van de massa, met zijn gemengde stijl, een cocktail van sedan en SUV. Anderzijds is zijn weggedrag minder dynamisch dan zijn uiterlijk doet vermoeden. De auto laat zich vooral waarderen om zijn comfortabele schokdemping en zijn chique interieur met zorgvuldig geselecteerde materialen. Al bij al is dit een originele auto die aangenaam is om mee te leven.