Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Peugeot mengt verschillende genres door elkaar met deze 408, een ‘berline-coupé-cross-over’ die is afgeleid van de 308, waarvan hij ook het dashboard en het stijlvolle interieur overneemt. Deze vijfdeurs is echter verhoogd en de langere wielbasis biedt veel meer ruimte voor de achterpassagiers. Dat komt omdat de 408 ook in China wordt verkocht, waar beenruimte achterin een prioriteit is. De toegang tot de bagageruimte wordt vergemakkelijkt door de grote achterklep. De plug-inhybride variant verliest echter 65 liter aan laadvolume door de grote accu onder de vloer.
Onder de motorkap geen diesel, terwijl het benzine-aanbod is herleid tot enkel nog hybrides (1.2-mildhybride met 136 pk en een gemiddeld verbruik van 5,1 l/100 km) en een stekkermodel (drukgevoede 1.6, enkel nog in de krachtigste uitdraai van 225 pk). De batterij van 12,4 kWh biedt in die laatste een theoretisch elektrisch rijbereik van 63 kilometer (tot 135 km/u). Een volledig elektrische variant is er intussen ook. Onderweg is het ophangingscomfort een uitgesproken kwaliteit, evenals de controle van rolbewegingen in bochten. Maar het stuur is weinig communicatief en de automatische versnellingsbak wordt niet graag gebruuskeerd, zeker niet in de hybrideversies.
Het is duidelijk dat de 408 zich onderscheidt van de massa, met zijn gemengde stijl – een cocktail van sedan en SUV. Anderzijds is zijn weggedrag minder dynamisch dan zijn uiterlijk doet vermoeden. Deze Peugeot laat zich vooral waarderen om zijn comfortabele schokdemping en zijn chique interieur met zorgvuldig geselecteerde materialen. Al met al is dit een originele auto die aangenaam is om mee te leven.