Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Net zoals het merk dat eerder deed bij de Espace, heeft Renault zijn Scénic en Grand Scénic aangepast aan de heersende tijdgeest: de huidige generatie (uit 2017) staat hoger op zijn poten (de bodemvrijheid nam met 4 centimeter toe), zodat beide varianten tegenwoordig het midden houden tussen een monovolume en een SUV. Alle versies zijn geschoeid met twintigduimwielen met relatief smalle banden, een andere keuze is er niet. Binnenin trekt het 8,7 duim grote verticale aanraakscherm van het R-Link 2-multimediasysteem de aandacht, maar deze interface ontgoochelt door zijn complexe ergonomie en trage reacties.
Het interieur bulkt nog altijd van de opbergmogelijkheden, maar de drie afzonderlijke achterstoelen van de vorige generatie hebben plaats moeten maken voor een klassieke achterbank. Gelukkig zijn de twee ongelijke delen daarvan wel verschuifbaar en voorzien van een verstelbare rugleuning. Er staat ook nog altijd een lange Grand-versie op het programma, die optioneel als zevenzitter kan worden besteld. Onderweg houdt de Scénic koetswerkbewegingen netjes onder controle, maar hij blijft ondanks zijn grote wielen ook altijd comfortabel. Alleen het stuur had iets meer feedback mogen geven. Het motorpalet bestaat uit twee varianten van de 1.3 TCe op benzine: met 140 of 160 pk. De gerobotiseerde EDC-versnellingsbak met dubbele koppeling is optioneel verkrijgbaar op de 140 pk-uitvoering en standaard op de 160 pk-versie.
De pionier van de compacte eenvolumers heeft het roer omgegooid: de Renault Scénic offerde wat van zijn moduleerbaarheid op ten voordele van de looks (hij heeft bijvoorbeeld geen afzonderlijke achterstoelen meer). Maar heruitgevonden of niet, dit blijft een bijzonder aangename gezinswagen. Tegen 2024 transformeert de Scénic echter opnieuw, deze keer tot SUV.