De airbag werd uitgevonden door John W. Hetrick. Hij patenteerde hem op 18 augustus 1953 (US Patent #2,649,311). Een Duitse ingenieur, Walter Linderer, werkte aan hetzelfde idee, maar zijn systeem met patentaanvraag in december 1953 was minder efficiënt dan dat van Hetrick. De Amerikaan kreeg daarom de Golden Gear Award. De uitvinding werd zowel door de Sovjets als door de Amerikanen ingezet bij de verovering van de ruimte en wekte al snel de interesse van Ford en General Motors. In 1968 ontwikkelde Allen Breed de crashsensor. Daarmee kon de airbag automatisch worden ontplooid. Die wordt opgeblazen via een chemische reactie met perchloraat die een explosie uitlokt waardoor snel gas in het omhulsel stroomt.
Mercedes
General Motors gelooft erin en biedt het veiligheidssysteem vanaf 1973 (modeljaar 974) als optie aan (ter vervanging van de veiligheidsgordel op schouderhoogte) voor de bestuurder en de voorste passagier in modellen van Buick, Cadillac en Oldsmobile. De klant voelt er echter weinig voor en General Motors haalt de airbag weer uit het aanbod in 1976. Ford voerde al tests uit in 1971, maar de technologie stond in de ogen van de constructeur nog niet voldoende op punt voor een marktintroductie. Aan de andere kant van de Oceaan was Mercedes er al mee aan het experimenteren sinds 1969 op basis van het Amerikaanse brevet. In 1981 bood het merk de airbag aan in de S-Klasse W126. In plaats van hem aan te bieden ter vervanging van de gordel zagen de Duitsers hem als een aanvulling erop. En die strategie loonde.
Jaren 1990
Andere constructeurs beginnen te volgen en vanaf 1987 is de airbag standaard in de Porsche 944 Turbo en de Honda Legend. Mercedes voegt hem toe aan de standaarduitrusting in 1992, op al zijn modellen. Vanaf halverwege de jaren 1990 wordt de airbag algemeen goed als gevolg van nieuwe veiligheidsnormen uit 1998 en de onafhankelijke crashtests van NCAP. Onder impuls van die laatste partij worden de plofkussens gediversifieerd en vermeerderd: frontaal vanaf 1990, zijdelings in 1995, gordijnairbags vanaf 1997, knieairbags in 1998, gordijnairbags achterin vanaf 2008 enzovoort. Vandaag is een bestuurdersairbag algemeen goed en vind je in het interieur van een nieuwe auto minstens 4 plofkussens.
- Hoe ga je op de juiste manier in een auto met een airbag zitten?
- Zomerreeks 2018: De verbrandingsmotor
- Zomerreeks 2018: De band
- Zomerreeks 2018: De ruitenwisser
- Zomerreeks 2018: De nummerplaat
- Zomerreeks 2018: De schijfrem
- Zomerreeks 2018: De achteruitkijkspiegel
- Zomerreeks 2018: De veiligheidsgordel
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!